Stipendiaternas råd

Tips och information från stipendiater till unga dansare

The Lee Strasberg Theatre and Film Institute, New York/2016 Köp en "Not for tourists Guide" i en bokhandel. Det är en liten guide som uppdateras varje år där man kan få tips om kulturell verksamhet som ligger utanför turiststråken och musikalerna på Broadway. Den är liten och svart och lite mindre diskret än andra guider vilket kan vara ett bra sätt att verka lite mer streetsmart. Ta dansklasser på Movement Reasearch. Deras klasser är billigare än många andra skolors och deras inställning är mer progressiv till danskonsten. Upplever att andra träningsställen i stan är väldigt traditionella. Bo i Brooklyn. Oftast billigare än att bo på Manhattan och har en yngre kulturscen. Även ett bra ställe att handla second handkläder om man gillar det och till skillnad från Manhattan kostar inte plaggen skjortan. Häng med på Time Outs hemsida om kulturella evenemang som händer i stan. Många off Broadway dansföreställningar annonserar där. Kolla in BAM i Brooklyn. En mycket bra scen för dans där mycket händer varje vecka. Håll koll på Joyce Theatre där de flesta gästande internationella danskompanier uppträder. Hyr en cykel. Mycket av de bästa upplevelserna och mötena sker ovanför jord. Res ensam, bästa sättet att träffa nya människor. Se så mycket dans/teater/performance som du kan.

(BN, New York, USA/2016)

International Ballet Master Classes in Prague, Tjeckien Ta in staden. Mycket fin arkitektur och sevärdheter som inte är jämförbar med någon annan stad. Ställ klockan och gå upp med tuppen, stan är proppfull redan vid 11-12 tiden. Testa tjeckisk mat. Det finns hur bra och prisvärd street food som helst. Undvik turistfällor som Old Town Square och Charles Bridge som är dyra.

(ER, Prague/2016)

Konsthögskolan i Oslo Khio, Norge Det är tufft att flytta hemifrån till ett annat land direkt efter grundskolan. Bra att lära sig laga mat innan och tvätta kläder. Bra också att köpa en frys för att kunna ta med sig mat från Sverige. Mycket är dyrt i Oslo.

(SF, Oslo, Norge/2016)

Springbord Dance, Montréal, Kanada Rekommenderas för lite äldre dansare (över 20) med erfarenhet av att jobba i ett kompani. Kursen är mer som ett kompani än som en vanlig sommarskola. Man förväntas att vara väldigt professionell och våga ta plats. Man åker till Springboard för att söka jobb. Att bara "visa upp sig" gäller inte riktigt. De första veckan består av casting för de återstående veckornas arbete. Det är en otrolig kvalité på lärare, koreografer och elever. Man känner sig som en del av något stort och det gör att man växer otroligt, både som dansare och som människa.

(ALK, Montréal, Kanada/2016)

Choreographers workshop Lab, Alicante, Spain I chose this course to study choreography process at a deeper level and took classes in composition, dramturgy etc. I have learned many new things, which will help me to explore my choreographic potential even more in the future.

(AV, Alicante, Spain/2015)

Ajkun Ballet Theatre Summer Program, NY. Jag rekommenderar inte den här kursen. Schemat var oplanerat. De förväntades av oss dansare att hålla tider men lärarna och repetitörerna gjorde inte det själva. De drog också ut över tiden mckt så att man inte hann ta lunchrast. Dansade från 10-19 med bara 15 min rast. Kompaniets dansare skötte inlärning av koreografier, tyckte de var lite oerfarna och omogna för att undervisa. Den som väljer åka på denna kurs ska se till att ha mycket pengar för mat.

(LB, NY/2015)

Ballet Junior de Geneve. Mitt råd till er som planerar att studera utomlands är att ta kontakt med några som redan studerar där och höra med de om vad man bör förbereda sig på och tänka på. För med ett nytt land och en ny kultur kan det komma många överraskningar. T.ex. kanske ingen i landet kan eller vill prata engelska, du kanske behöver skaffa ett uppehållstillstånd och även en nationell försäkring trots att landet räknas inom EU och den kan vara väldigt dyr och bör räknas med i kostnadskalkylen. Viktigt är att inte vara för optimistisk med sin budget - hur mycket pengar man ska klara sig med. Sen är det bara att ha enormt kul, en utbildning är i mina ögon till för att lära och uppleva.

(AST, Schweiz/2015)

San Francisco Ballet School, San Francisco och Gelsey Kirkland, New York. Intressant att se likheter och skillnader mellan det europeiska och amerikanska synsättet gällande undervisning, metoder och uttrycken i baletten. Kursen jag tog i San Francisco Ballet School med lärarna Patrick Armand och Rubén Martin m.fl. passar bra för något yngre elever för att den är mycket välorganiserad. Den individuella undervisningen/coaching på Gelsey Kirklands skola i New York var mycket utvecklande.

(DE, USA/2015)

Bartholin International Ballet Seminar, Köpenhamn. Det är viktigt att till 100 % vara säker på vad man vill göra med stipendiet. Det är viktigt att välja något som man kan njuta av samtidigt som det är lärorikt.

(IM, Köpenhamn/2015)

UCL, London. Denna utbildning och inriktning som kliniker är ett exempel på hur dans innefattar så mycket mer än att bara stå på scen. Till den som känner stark passion för branschen men samtidigt att livet som artist av olika skäl inte är ett möjligt/önskvärt karriärval vill jag slå ett slag för fortsatt engagemang med öppet sinne och "tänka utanför boxen". Det finns ett klart behov av ökad kunskap kring scenkonstnärers specifika behov, träning, besvär och förmågor. En kombination av rent medicinsk, idrottslig och konstnärlig förståelse ger goda förutsättningar för att vi bättre ska kunna bistå kulturlivet med ökat välmående, prestation och hållbarhet hos dansare, instrumentalister, sångare musikalartister m.fl.

(SP, London/2015)

National Ballet School, Toronto. Förutom att träna hårt - att lära sig att ta råd från alla, inte bara från sina lärare. Att inte glömma bort sina vänner och familj. Trots att man är väldigt upptagen är det oerhört viktigt att lägga undan tid åt det som räknas mest och då tänker jag inte på balett.

(ER, Toronto/2015)

Vaganova Ballet Academy, St Petersburg. Jag tänkte igenom mitt studieliv noggrant; vad ville jag uppnå och det är det primära rådet jag vill ge - att själva tänka igenom sina närmaste år och inte påverkas av andra.

(EP, St Peterburg/2015)

Gallim Dance och Steps, New York. Ta chansen och åk till New York. Det är en inspirerande plats fylld med talangfulla dansare. Jag rekommenderar absolut Gallim Dance där också svenska Daniel Staaf dansar och klasserna på Steps med personliga lärare som har otrolig erfarenhet. Min favorit är absolut Craig Salstein från ABT. Ta så många klasser som möjligt (även utanför din kurs) för att få en mångsidigt intryck. Se mycket av staden och känn pulsen.

(NJ, New York/2015)

Auditions. Våga ta chansen och åk på auditions och våga stå för dig själv. Jag gjorde privata auditions, alltså var hela kompaniet där. Det var många trevliga men jag fick även många blickar som kunde få mig att känna mig osäker. Det gäller därför att bara köra sitt eget race och inte bry sig så mycket om det runt omkring. Du kan inte göra mer än ditt bästa. Man måste våga tro på sig själv och aldrig ge upp trots motgångar. Att göra auditions är precis som allt annat, något man behöver göra flera gånger för att få erfarenhet och bli bra på.

(LE, Auditions/2015)

Bolshoi, Moskva. Jag trivs jättebra med undervisningen på Bolshoi. Lärarna är mycket kunniga och bra på att lära ut. De är stränga och förutsätter att man jobbar hårt och tar till sig korrektioner. Det är många gånger tufft både fysiskt och mentalt att gå på skolan, men det ger en verkligen en chans att utvecklas. Jag rekommenderar verkligen Bolshoi till alla de som trivs med att jobba hårt och som vill bli klassiska dansare.

(LE, Moskva/2014)

Paris. Gå till fots eller cykla (om du vågar), då upplever man mest folkliv och t.ex. gatudans, Capoiera-grupper, musik, vilket är väldigt kreativt inspirerande.

(TW, Paris/2014)

Deltebre, Spanien. För att åka till Deltebre ska man vara hungrig att lära, alla lärare är väldigt generösa och ger mycket nya intryck. Jag rekommenderar nog att stipendiaten är lite mer erfaren och har varit på andra dansfestivaler/dans-sommar-träning innan. Festivalen kräver en sorts mognad! Festivalens workshops var väldigt fysiska så det krävs en stark kropp för att undvika skador. Under juli månad i Spanien är det en extrem hetta och det påverkar din träning - kan vara bra att vara medveten om. Festivalen var väldigt bra organiserad och väldigt svår att komma in på. Gäller att man ansöker väldigt snabbt - så fort ansökan öppnar. www.deltebredansa.cat .

(DdV, Spanien/2015)

Deltebre, Spanien. Festivalen Deltebre Dansa passar dom som vill se och lära sig mycket om dans, artisteri och kultur. Det är ett väldigt krävande läger med fem klasser om dagen. Som deltagare bär man ett stort ansvar att se efter sig själv och vara respektfull mot andra. Medelåldern av kring 26 år. Jag var en av de yngsta och fick tillfälle att fråga om skolor, jobb, koreografer och andra erfarenheter folk hade och som jag saknade. Det var jätteintressant, lärorikt och inspirerande och jag rekommenderar festivalen varmt till andra stipendiater. Jag kände mig som en annan dansare när jag kom hem igen.

(ES, Spanien/2014)

Russian Master Ballet Class, Alicante, Spanien. Jag rekommenderar starkt sommarskolan Russian Master Ballet Class som är välorganiserad med bra lärare som inspirerar och ledare som är hjälpsamma.

(EVG, Spanien/2014)

Prag. Innan du väljer sommarkurs tycker jag att du skall fråga dina vänner om tips och att ta reda på om Sommarkursen du tänker på är att rekommendera eller inte. Kursen jag åkte till kan jag starkt rekommendera för de som vill träna hårt och utvecklas.

(DE, Prag/2014)

P.A.R.T.S., Bryssel. P.A.R.T.S. är en utbildning som jag rekommenderar till unga dansare som vill utbilda sig inom nutida dans. Det är en mycket intensiv utbildning med långa skoldagar. Efter skolan tillbringar vi även mycket tid åt eget arbete med olika projekt. Vi börjar skoldagen med yoga kl 8.30, sedan har vi 1,5 tim balett och nutida dans med olika gästlärare innan lunchen. På eftermiddagen har vi fyra timmars workshop i fyra veckors perioder. Förra terminen hade vi komposition, Forsythe improvisation, kontaktimprovisation. Sedan har vi studerat danshistoria, anatomi, filosofi och musikanalys under lite kortare perioder. Denna termin kommer jag ha teater "flying low" med David Zambrano samt modern repertoar. Varje onsdag har vi även sång och rytmik. Med dessa lektioner har utbildningen även fokus i andra scenkonster för att ge mycket kunskaper som förstärker utbildningen inom nutida dans.

(AEK, Bryssel/2013)

Central School of Ballet, London. Skolan kan starkt rekommenderas till unga dansare antingen innan eller efter gymnasieutbildning inom dans. För mig kompletterade detta år Kungliga Svenska Balettskolans yrkesdansarutbildning på ett väldigt bra sätt. Eleverna jobbar som ett kompani med namnet Ballet Central under sista året av den tre år långa utbildningen och de behandlas som unga professionella dansare av lärarkollegiet, koreograferna och alla andra vuxna involverade i kursen. Dansarna förbereds intensivt för yrkesdansvärlden inom flera av danskonstens områden; förutom hög standard i träning av klassisk balett och modern/nutida dans (mest Cunningham- och Limón-teknik), tränas de i jazz, flamenco (spansk karaktärsdans), musikal, drama m.m. Även repertoaren känns noggrant utvald, väl varierad, utmanande, samt belönande att framträda på scen med. Vad jag tycker är oerhört värdefullt med CSB är det faktum att man får ta emot en Bachelor of Arts (in Professional Dance and Performance) vid examen. Detta har gett mig ett flertal möjligheter, och lett mig till en (än så länge) lyckad och njutbar karriär inom dansen.

(AR, London/2011)

Jacobs Pillow, Becket, USA. Jag rekommenderar Jacobs Pillow i USA oavsett om man är balett-, modern- eller jazzdansare - det finns program för alla. Träningen håller världsklass, man har tillgång till ett stort videoarkiv, får se minst två live-föreställningar i veckan och man får ett kontaktnät med professionella dansare över hela världen.

(LB, Becket, USA/2013)

Académie Princesse Grace, Monaco. Undervisningen på sommarkursen är väldigt bra och givande. Man blir väl bemött och lärarna kan verkligen sin sak. Även staden med sitt fina väder är väl värt ett besök. Ps. Skolan letar aktivt efter elever för helårsstudier.

(FR, Monaco/2013)

Impulstanz, Wien. Impulstanzfestivalen är en fantastisk källa till inspiration, kunskap, stimulans och nya kontakter. Jag skulle varmt rekommendera att åka till Wien och ta del av så mycket som möjligt! Se föreställningar, ta workshops, delta i aktiviteter utöver kursschemat, ta del av sociala arrangemang. Det finns oändliga möjligheter till fina och givande upplevelser, som jag är övertygad spelar stor roll för kommande konstnärlig verksamhet inom dansen. Impulstanz-tips är att i god tid kolla på festivalens hemsida där information rörande det mesta (workshops, föreställningar, hyra av cykel, boendetips, Wien-information) finns. Gör research kring lärare och föreställningar och välj det som du tycker låter spännande! Biljetter till föreställningar går bra att ordna på plats., men för att vara säker på att få plats på de kurser man helst vill delta i skulle jag rekommendera att boka dem tidigt, i maj/juni.

(ETB, Wien/2013)

Buenos Aires. God idé att lära sig lite spanska innan man reser till Argentina. På de flesta tangolektioner talar lärarna inte engelska. Om man vill dansa tango på nattklubbar och milongas är det nästan ett "måste" att man kan konversera lite. Köp inte tangopaket för turister. Tag istället kontakt med professionella tangodansare och fråga dem var klasserna är bäst. Jag prövade mig fram och hittade på det sättet lärare och tangotekniker som passade mig. Var inte rädd för att gå på tangoklubbar och pröva dina färdigheter. Det är där man lär sig vad tango verkligen är.

(BN, Buenos Aires/2012)

New York. Gör bra research om resmålet innan du åker, vad som händer där, både dansrelaterat men också om museer, gatukonst och byggnader etc. Du vet aldrig vem du kommer träffa, bli inspirerad av eller involverad med. Se och upplev saker! Våga prata med människor, utöka ditt kontaktnät! Det är det jag är mest nöjd över från min resa, att jag kunde göra ett litet intryck och avtryck hos människorna runt omkring mig.

(IK, NY/2012)

Amsterdam International Summer Course, Amsterdam. Sommarkursen jag verkligen rekommenderar andra dansare som vill få nya erfarenheter, lära sig mer och inspireras under sommarveckorna. Kursen är drygt 2 veckor. Man har 4 klasser om dagen varav 2 på lördagar. Något jag tycker är bra är att lärarna som undervisar din grupp varierar från dag till dag. Detta gör att man har chans att lära och bli sedd av flera. Man är inte tvungen att åka till Amerika för att få de bästa lärarna. Det kommer lärare från hela världen för att undervisa på kursen. I år hade vi privilegiet att ha Susan Jaffe, före detta solist i American Ballet, som lärare den sista veckan vilket verkligen var en fantastisk upplevelse. Kursen har även många lärare med förbindelser till Prix de Lausanne. Vi har undervisats av både de som coachar klassiskt och modernt i Lausanne. I slutet på kursen visar man upp det man instuderat under de 2 veckorna. All dans håller hus på musikteatern. Det är där Het National tränar vardagligen. Det är väldigt inspirerande att få dansa och vistas i deras fina lokaler. På en sommarkurs som den här får du verkligen ut max av vad en sommarkurs kan komma med och de håller ett bra pris i jämförelse med längre turer utanför Europa. Du behöver varken tänka på lunch eller mellanmål, det ingår i priset av kursen. Den delas ut på teatern under mitten av dagen. Från och med i år finns det ett paket med kurs och boende där det då också ingår middag. Jag har varit i Amsterdam 2 år i rad nu och jag älskar det. Jag har träffat så många nya fantastiska människor och lärare, jag har fått vänner för livet, och på tal om själva staden så är Amsterdam något som bara måste upplevas. Jag har stormtrivts där och man känner mig alltid lika välkommen.

(IK, Amsterdam/2012)

Wien. Rosas repertoarworkshop blir snabbt full - var tidigt ute med din bokning.

(HB, Wien/2011)

ImpulsTanz, Wien. Sommaren är ett perfekt tillfälle att vidga sina vyer och ta del av sådant man inte gör under terminerna - åk till ställen där det finns lärare du är intresseard av och vill träna för. Jag kan varmt rekommendera ImpulsTanz i Wien, alla med minsta intresse för dans kan få ut något av den mångsidiga festivalen!

(AB, Wien/2011)

Bartholin International Ballet Seminar, Köpenhamn. Seminariet är inriktar mer på elever än färdiga dansare. Den passar bäst 15-17 åriga dansare som fortfarande går i skolan. Sommarkursen har alltid topp lärare.

(SA, Köpenhamn/2011)

Jacobs Pillow, Becket, USA. På Jacobs Pillow i USA dansar man från 9 på morgonen till halv elva på kvällen, man får vara med o skapa verk med flera koreografer o se föreställningar 2 gånger i veckan. Jacobs Pillow är en historisk plats som förändrade mitt liv.

(LB, Becket, USA/2011)

Toronto. Ta god tid på dig att läsa igenom alla papper så attt du kommer väl förberedd till kursen - även saker du tror att du kanske inte kommer att behöva. Se till att komma i god tid till lektionerna så att du hinner förbereda dig innan lektionen börjar och även att vila när du får chansen.

(HW Toronto, Kanada/2011)

Läs boken om Carina Aris liv!

(CB, Paris/2011)

Följ alltid ditt eget hjärta och drömmar. Fortsätt alltid att jobba med passion och var hoppfull - man kan få ett jobb när man minst anar det.

(AM, Sydkorea/2011)

Paris. Besök Atelier De Paris!

(Mw, Paris/2011)

Impulstanz, Wien. Sök till Coaching project på Impulstanz. Till dessa tar det in ett begränsat antal dansare och nivån blir högre. Se också så mycket föreställningar som möjligt av de stora utbudet på festivalen.

(DdV, Wien/2010)

Nationalbaletttens sommarkurs, Ungern. Mycket hög kvalité på undervisningen i Nationalbaletttens sommarkurs i Budapest och proffsig organsiation av sommarkursen.

(ABR, Ungern/2010)

Royal Ballet, London. Jag har aldrig lärt mig så mcket på så kort tid. Sommarkursen på Royal Ballet var mycket välorganiserad med fantastiska lärare som fick mig verkligen att förstå baletten som konstform.

(RH, London/2010)

Wien. Boka de workshops du vill ta i god tid, annars finns risk att de blir fullbokade. Samma sak gäller föreställningar. Passa på att prata och utbyta information med andra deltagare samt lärare och koreografer.

(AJ, Wien/2010)

Rosella Hightower, Cannes. Om du blir utvald att deltaga i ungdomskompaniets undervisning på Rosella Hightowers skola - titta på dansarna, iakta arbete och repetitioner och se om det kanske är något för dig! De brukar hålla en audition i anslutning till sommarkursen. Var öppen och prata med dansare och lärare och koreografer, det är mycket givande.

(HO, Cannes/2010)

Toronto. Håll noga koll på biljetter, pass o.s.v. på flygplatsen och ha med ett papper som bevisar att du har beviljats att gå en sommarkurs i landet dit du ska, så att du kan visa det i tullen. Var alltid alert och gör ett bra intryck på lektionerna, du vet aldrig om du kommer att möta dessa personer igen i framtiden.

Innan jag åkte var jag väldigt nervös för att jag inte skulle hålla måttet på den internationella nivån, men mina tre veckor gav mig ny självkänsla och jag åkte hem med nytt hopp och en brinnande gnista av kämparglädje.

(AL, Toronto/2009)

Bartholin, Köpenhamn. På Bartholin har de bra pedagoger som också är duktiga på att inspirera killar och klasserna håller ett högt tempo som jag har saknat på Svenska Balettskolan.

(DN, Köpenhamn/2009)