Svenska

Carina Ari Medaljen 2004

The Carina Ari Award 2004

Unforgettable photographies of Lesley Leslie-Spinks broaden our senses for the variety of expression in dance.



Carina Ari Medal

Carina Ari Stiftelsens guldmedalj utdelades 2004 till fotografen Lesley Leslie-Spinks


I vår tid med allt starkare mediabrus, har pressbilden en särskild betydelse som marknadsförare. I dansens värld är fotografen en fanbärare, som med sin konst formar ett uttryck och ett avtryck som berikar åskådarens upplevelser.

I Sverige har vi lyckan att återfinna en av de främsta i branschen - en ödmjuk konstnär, vars gärning bidragit till dansfotots höga internationella status.

Lesley Leslie-Spinks är enligt egen utsago "självlärd av misstag". Hon började fotografera i balettsalar i London och fortsatte sedan på Operan i Oslo, i en tid då man ännu fick ta bilder under pågående föreställning utan tillstånd.

I början av 80-talet fick Lesley en plattform på Kungliga Operan i Stockholm, där fotografen Enar Merkel Rydberg tog henne under sina vingars skugga.

Osynlig synliggör hon - för Lesley arbetar helst i strumplästen, med tystlåten kamera. Med fokus på vad bilden ska förmedla och utsökt känsla för grafisk komposition och ljussättning. Med rytm och timing lika uppdriven som hos den bästa dansare.

Hon är ett skarpsynt vittne som dokumenterar och förmedlar intryck att bevaras. Lesley Leslie-Spinks har i mer än tre decennier finslipat konsten att fånga rörelsens ögonblick i flykten.

I sitt arbete på Stockholms Stadsteater och inte minst som Cullbergbalettens "hovfotograf" förevigar hon dansens utövare, för samtiden och för eftervärlden. Det är bilder med sällsam kraft och närvaro; ibland råa och kontrastrika, ibland finstämt poetiska. En åldrad Birgit Cullberg som moder Afrika i Mats Eks Soweto. Den magiska stämningen hos en ung Per Jonsson. Ana Lagunas upproriskt sparkande Svandrottning, den koreografiska dynamiken hos Kenneth Kvarnström, eller kultregissören Robert Wilson i aktion.

Mats Ek om Lesley Leslie-Spinks:
"Att fånga dans i stillbild, borde vara omöjligt. Men Lesleys öga, koordinerat med hennes högra pekfinger, har bevisat motsatsen. Hennes utpräglade känslighet för det levande ögonblicket, parat med teknisk briljans, har gång på gång, under många år, i olika sammanhang, gett oss bilder som återföder den fångade rörelsen inne i betraktaren."

Carina Ari-medaljen 2004 tilldelas Lesley Leslie-Spinks för att hon med sina oförglömliga bilder skärper våra sinnen för dansens många uttryck.

Gunilla Jensen

Jury:
Professor Bengt Häger, premiärdansösen Ellen Rasch, programdirektören Leif Jakobsson, förre teaterchefen Jan Zetterberg, dansskribenten och dramaturgen Gunilla Jensen.